Föredrag presenteras med abstracts efter hand som de anmäls.
1) Jan Anward Institutionen för språk och kultur, Linköpings
universitet
'INRE' OCH 'YTTRE' GRAMMATISKA RELATIONER
I samtalsspråk ingår grammatiska relationer i strikt mening, sådana som
objekt och samordning, dvs. relationer mellan led i oklanderliga
syntaktiska enheter, i en vidare uppsättning möjliga relationer mellan på
varandra följande satser och fraser. Man kunde vilja reservera termen
grammatik för den snävare uppsättningen relationer men jag har svårt att
se varför. I mitt föredrag ska jag argumentera för att en sådan
inskräkning i själva verket är både godtycklig och icke önskvärd. Jag vill
också pröva tankegången att det, både historiskt och när det gäller den
personliga språkutvecklingen, är rimligt att se skriftspråket som en slags
inskränkning och disciplinering av de uttrycksmöjligheter som står till
buds i samtalsspråket.
Anward, Jan 2000. 'Allt du önskar kan du få? Om SAG och talspråket'.
Språk och stil 10. 197-220. Också
http://www.nordiska.uu.se/samtal/index.html (via Publikationer).
Anward, Jan 2001. 'Mer om talspråksgrammatik'. Utkommer i Språkvård
3-2001.
2) Nils Dahlbäck Institutionen för datavetenskap, Linköpings
unversitet
PRATA MED DATOR PÅ MODERSMÅL ELLER ANDRASPRÅK – SAMMA SOCIALA
REAKTIONER?
Tidigare forskning av Reeves och Nass (se t.ex. boken "The Media
Equation", 1996) har visat att vi när vi använder interaktiva media visar
upp samma slags sociala reaktionsmönster i denna situation som vi gör i
samtal med andra människor. Men vad händer om man ej använder sitt
modersmål i detta sammanhang? Det finns två delfrågor av intresse
här. 1. Uppfattar vi de sociala signalerna på samma sätt om vi t.ex.som
svenskar använder engelska i denna interaktion? 2. Föredrar vi en
'korrekt' engelska i dessa sammanhang, eller föredrar vi någon som talar
som vi gör? Dessa frågor studeras i ett pågående samarbete mellan
Linköpings universitet och Stanford University. Jag kommer att ge en kort
bakgrund, presentera resultaten av en studie som rör den andra frågan, och
presentera några tankar kring en planerad studie av den första.
3) Maria Green-Vänttinen & Hanna Lehti-Eklund Institutionen
för nordiska språk vid Helsingfors universitet
UPPREPNINGAR I VARDAGLIGA OCH INSTITUTIONELLA SAMTAL De va på Fidji
jo De va på Fidji
Enligt Tannen (1987) är upprepningar en resurs varmed samtalare
tillsammans kan skapa gemenskap och engagemang i samtal. DiCamilla &
Anton (1997) konstaterar om upprepningar att de har både sociala och
kognitiva funktioner. Vi utgår ifrån att både genren och syftet med
samtalet kan avspeglas i bruket av upprepningar. Våra föredrag kommer att
handla om vilka funktioner upprepningar kan ha i vardagliga och
institutionella samtal.
Maria Green-Vänttinen diskuterar upprepningar i vardagliga samtal och i
mötessamtal. I föredraget behandlas olika slag av responser där en
samtalare ordagrant eller med små variationer upprepar delar av talarens
yttrande (allo-repetition). Materialet består av samtal inspelade vid
middags- och kaffebjudningar och vid möten. Upprepningar sammanförs ibland
till samma kategori som uppbackningar, ifyllnader m.fl. (se t.ex. Clancy
et al. 1996), eftersom upprepningar kan fungera som återkoppling till
talaren. Men upprepningar används också på många andra sätt i samtal,
t.ex. för att initiera reparation, för att bekräfta talarens yttrande, för
att ge uttryck för insikt, för att vinna tid (stalling, se Tannen 1987),
för att ge uttryck för skämt och humor osv. I föredraget fokuseras
särskilt på den roll upprepningar spelar i olika typer av förhandlingar,
då samtalsdeltagarna tillsammans försöker uppnå samförstånd om t.ex. var
en plats är belägen eller vem man talar om.
Hanna Lehti-Eklund diskuterar upprepning i s.k. dictoglossamtal.
Materialet består av samtal inspelade våren 2000 i årskurserna 5, 7 och 8
i svenska språkbadsklasser i Helsingforsregionen. Gruppsamtalen ingår som
en del i s.k. dictoglossövningar som består av diktamen under vilken
eleverna gör anteckningar och gruppsamtal under vilka eleverna
rekonstruerar originaltexten (se t.ex. Lindberg 1999). Den här typen av
övningar har bl.a. använts i franskspråkigt språkbad i Kanada där man har
sökt efter övningsformer som skulle få eleverna att tala franska och
fokusera på strukturer i språket (se t.ex. Kowal & Swain 1997).
Ett syfte med undersökningen har varit att ta reda på vilka språkliga
handlingar dictoglossamtalen består av. Det har visat sig att upprepningar
vid sidan av reparationer hör till de viktigaste handlingarna. Eftersom
målsättningen i dictoglossamtal är att skapa en gemensam text, byggs
samtalen upp av förslag som kritiseras och får motförslag. Med upprepning
håller eleverna texten framme under formuleringen. Genom att upprepa
texten kan de också acceptera varandras förslag eller visa att de har
förstått dem.
Litteratur
Clancy, P.M., Thompson, S.A. Suzuki, R. & Tao, H. 1996. The
conversational use of reactive tokens in English, Japanese, and Mandarin.
Journal of Pragmatics 26, 355-387. DiCamilla, Frederick J. &
Anton, Marta. 1997. Repetition in the Collaborative Discourse of L2
Learners: A Vygotskian Perspective. I: The Canadian Modern Language Review
53, 4, 609–633. Kowal, M. & Swain, M. 1997. From semantic to
syntactic processing. I: Johnson, R. K. & Swain, M (ed.) Immersion
Education: International Perspectives. Cambridge: Cambridge University
Press, 284–309. Lindberg, I. 1999. Några forskningsperspektiv på
interaktionens roll i andraspråksinlärning. I: Börjestam Uhlmann, Ulla et
al. (utg.) P.S. Postscriptum. Språkliga studier till minnet av Elsie
Wijk-Andersson. 22 april 1999. Institutionen för nordiska språk, Uppsala
universitet. Tannen, D. 1987. Repetition in conversation: toward a
poetics of talk. Language 63 (3), 574-605.
4) Birgitta Johansson-Hidén, Erica Sandlund och Yvonne
Friman Avdelningen för psykologi, Karlstads Universitet
BRANDMÄNS TANKAR, KÄNSLOR OCH INTERAKTION OM ETISKA PRIORITERINGAR I
RÄDDNINGSAKTIONER – ETT EXEMPEL PÅ STYRKAN I ATT ANVÄNDA OLIKA ANALYSER
PÅ SAMMA DATAMATERIAL
Föreliggande studie är en är pilotstudie inför ett större
flervetenskapligt projekt som planeras på uppdrag av Räddningsverket.
Pilotstudien har fokus på brandmäns etiska prioriteringar och värdegrunder
i den konkreta räddningsaktionen. Den kommande huvudstudien skall studera
rådande etiska värderingar och prioriteringar hos personal på olika
avdelningar och hierarkiska nivåer inom Räddningsverket i syfte att
eventuellt kunna förnya och förbättra befintliga policydokument i takt med
skiftande samhällsvärderingar.
Två tjänstgörande brandmannagrupper i en mellanstor svensk stad deltog
i pilotstudien. Brandmännen valde själva ut två komplicerade
räddningsaktioner där de varit tvungna att göra prioriteringar. Enskilda
intervjuer angående räddningsaktionerna genomfördes, varpå
informationsteknologiska processkartor över handlingsförloppen
konstruerades. Därefter deltog brandmännen i en fokusgruppdiskussion kring
processkartorna. Diskussionen handlade om brandmännens känslor och tankar
omkring händelseförloppen.
Video- och bandinspelat material transkriberades och de tre
samtalsforskarna i projektet genomförde fyra olika analysmetoder av
gruppdiskussionens innehåll och interaktion. IR och TEA (Initiativ och
responsanalysen på gruppnivå, samt Topical Episode Analysis) användes för
att åskådliggöra diskussionens verbalt burna interaktionella dynamik,
dominans, koherens och ämnesinnehåll. CA (Conversation Analysis)
tillämpades för att identifiera social struktur och specifika
samtalsmönster, och EPP-metoden (Empirical Phenomenological Psychological
method) användes för att kartlägga tanke- och känslostrukturer kring
etiska förhållningssätt hos brandmännen. Analyserna genomfördes separat
och resultaten jämfördes och diskuterades slutligen gemensamt. Användandet
av de olika metoderna i kombination upplevdes som en stor styrka, och gav
en helhetsbild av innehåll och interaktionsmönster samtidigt som
resultaten validerades. Resultatet visade att det inledningsvis var svårt
för brandmännen att se några etiska dilemman, eftersom man alltid gjorde
så gott man någonsin kunde. Det fanns ett känslo- och förnuftsmässigt
motstånd mot att problematisera handlandet i räddningsaktionen. Ett
framträdande tanke-, känslomässigt och etiskt dilemma fanns dock i samband
med; ”Att eventuellt inte kunna rädda liv och att riskera sitt eget
liv”.
I fokusgruppsinteraktionen visade sig gruppens socialt konstruerade
normering och verklighetsuppfattning, vilket bekräftades av de övriga
analyserna. Avvikande åsikter regleras och repareras av i synnerhet en av
de äldre, mer erfarna brandmännen till dess att en ytkonsensus uppstod.
5) Vesa Leppänen Arbetslivsinstitutet Syd, Malmö
TELEFONSAMTAL TILL PRIMÄRVÅRDEN – DIREKTA OCH INDIREKTA BESKED OM
TILLGÅNG TILL LÄKARVÅRD
De flesta av oss ringer till en vårdcentral när vi upptäcker nya
medicinska besvär som vi behöver hjälp med. I telefon möter vi oftast en
sjuksköterska vars uppgift är att utforska problemen, ge råd om
självhjälp, boka in tid hos läkare och andra vårdgivare vid
vårdcentralerna, osv. Denna studie handlar om samtal i vilka sköterskorna
talar om för uppringarna att de får träffa läkare. Empiriska data består
av 276 telefonsamtal till 13 olika sköterskor vid 6 olika vårdcentraler.
Det visade sig att besked om läkarvård kunde ges direkt eller indirekt.
Majoriteten av beskeden gavs på ett indirekt vis (drygt 75%). I dessa
samtal uttalades aldrig explicit att uppringarna bör eller skall få träffa
läkare. Istället meddelade sköterskorna ett datum och/eller en tidpunkt då
den hjälpsökande kan få träffa en läkare ("klockan tre, går det bra?").
Ofta föregicks dessa besked av att sköterskorna med olika frågor
indikerade att läkarbesök övervägs/har beslutats (genom frågor om vilka
läkare de hjälpsökande brukar träffa, vilket personnummer de har, var de
bor, osv.) De indirekta beskeden kunde också föregås av villkorliga besked
("nu ska vi se om det finns några tider kvar").
I en mindre del av samtalen (17 stycken) gavs beskeden direkt (t.ex.
"du behöver ju komma hit så nån får titta på dig" eller "men då tycker ja
att en doktor ska titta på de idag?"). I 11 av dessa 17 samtal förklarar
sköterskorna varför uppringarna ska träffa läkare (t.ex. "för han har så
pass hög feber" eller "för att de här som du säjer att de e varmt,"). I 3
av de 11 samtal där förklaringar ges uttrycker sköterskorna också
tentativa diagnoser ("kan va: att där är nån form av infektion eller något
sådant?").
De indirekta beskeden kan tolkas som ett slags "insläppanden" av
uppringarna. De får träffa läkare utan att sköterskorna aktivt förespråkar
att så bör ske. De direkta beskeden kan tolkas som mer aktiva betonanden
av att uppringarna bör träffa läkare. De direkta beskeden tenderar att
framför allt användas när hjälpsökande uppvisar extraordinära medicinska
omständigheter (13 av 17 samtal, t.ex. när hjälpsökande uppvisar symtom
vilka, i och för sig, är tillräckliga för att motivera läkarbesök, men där
ytterligare symtom tyder på att problemen möjligen är andra, mer
allvarliga).
6) Maria Lindgren Institutionen för humaniora, Växjö
universitet
LÖNESAMTAL MELLAN CHEFER OCH MEDARBETARE
I anslutning till s.k. individuell lönesättning har individuella
lönesamtal förts in på en hel del arbetsplatser. På några förutsätts dessa
integreras med utvecklingssamtalen som chefer och medarbetare genomför
årligen medan samtalstyperna hålls åtskilda på andra.
I en undersökning som jag gjort om utvecklingssamtal visade det sig att
det inte blir någon diskussion eller argumentation om lönen när frågan tas
upp under de omständigheter som finns i samtalstypen. Detta även när lönen
finns på utvecklingssamtalets agenda.
I mitt anförande kommer jag att visa hur chefer och medarbetare
behandlar frågan om medarbetarens lön i några utvecklingssamtal. Jag
kommer också att presentera några idéer om en fördjupad studie av
lönesamtal, vilken jag vill göra som en kritisk diskursanalys (Fairclough
(1992 och senare). Denna vill jag anlägga genusaspekter på eftersom
löneklyftorna mellan kvinnor och män har ökat under senare år, och en
bidragande orsak till detta kan vara de individuella lönesamtalen som
cheferna genomför med sina anställda.
7) Jan Einarsson Institutionen för humaniora, Växjö
universitet
BRON OCH SPRÅKEN - EN UNDERSÖKNING AV DANSK-SVENSK
SPRÅKFÖRSTÅELSE
Den 1 juli år 2000 invigdes Öresundsbron. Därmed skapades en fast
förbindelse mellan Sverige och Danmark, och man kan ställa frågan om detta
kommer att innebära ökad kommunikation och integration i närområdet. Om så
blir fallet leder detta till följdfrågan om språkförståelsen mellan
svenskar och danskar kommer att öka.
Med syftet att undersöka hur mycket svenska och danska gymnasister på
båda sidor om Öresund förstår av varandras språk vid tiden för för
broöppningen bildades under våren 2000 en projektgrupp vid Nordiska språk
i Lund. Gruppen undersöker förståelse i tal och skrift, attityder och
kontakter. Tanken är att undersökningen ska upprepas om fem och tio år,
för att vi på så sätt ska få en uppfattning om huruvida förståelsen och
attityderna förändras i regionen.
Det finns en dansk del av projektet vid Institut for nordisk filologi,
Köpenhamns universitet. Syftet med den danska delen är att undersöka hur
kommunikationen fungerar i samtalsgrupper på arbetsplatser där både
svensktalande och dansktalande är anställda. Förekommer ackommodation,
dvs. använder de samtalande sig av olika strategier för att göra sig
förstådda av dem som talar grannspråket, i så fall hur och i vilken
utsträckning?
Det är uppläggning och resultat huvudsakligen från den svenska delen
som ska presenteras.
8) Gustav Bockgård FUMS, Institutionen för nordiska språk,
Uppsala universitet
SYNTAKTISKA ENHETER I SVENSKT SAMTALSSPRÅK
Jag ämnar utifrån en empirsk undersökning studera vilka syntaktiska
enheter som tycks vara viktiga i svenskt samtalsspråk. Med ”viktiga” avser
jag att de används frekvent, men framför allt att de används som just
enheter, det vill säga att en talare inte gärna producerar bara en del av
enheten i fråga. För att undersöka detta studerar jag vissa typer av
sekvenser, hämtade från samtal av vitt skilda slag, där enskilda
samtalsdeltagare inte talar i hela meningar (meningsekvivalenter,
turkonstruktionsenheter etc.) utan i stället avslutar den konstruktion som
någon annan har påbörjat. Härigenom kan man bland annat se om den
ifyllande talaren förefaller att komma in på någon bestämd positionen i
konstruktionen, det vill säga inte mitt i en starkt sammanbunden enhet,
eller om han då han kommer in väljer att upprepa en del av den dittills
producerade konstruktionen på ett sådant sätt att han börjar där en viss
enhet börjar.
Om några tydliga regelbundenheter inte uppenbaras kan nästa steg vara
att fråga sig om enheterna bestäms av något annat än syntax. (Vid
författandet av detta abstract var undersökningen ännu ej fullbordad.)
Någorlunda motsvarande undersökningar har gjorts på engelsk
samtalsmaterial – att jämföra mina resultat med resultataten från dessa
undersökningar är naturligtvis också av intresse.
I förlängningen skulle en undersökning av denna typ kunna hjälpa till
att befria samtalsgrammatiken från de enheter som skriftspråkstraditionen
och skriftspråksgrammatiken har pålagt den.
9) Jens Allwood Institutionen för lingvistik, Göteborgs
universitet
KORTA YTTRANDEN
Föredraget beskriver korta yttranden (1-5 ord) i samtal. Först ges en
kvantitativ beskrivning. Vilken relativ andel av yttranden är korta och
vilka ordklasser representerar de? Nästa mål är att ge en kontextuell,
mera kvalitativ beskrivning. Vad används korta yttranden till i kontext?
Det tredje syftet är att diskutera hur korta yttranden bör representeras
syntaktiskt, semantiskt och pragmatiskt. Bör man anta koverta
representationer och se dem som ellipitiska eller är någon annan analys
möjlig?
10) Ing-Mari Tallberg Enheten för logopedi och foniatri,
Karolinska Institutet
ANALYS AV HUR TAL VANDRAR I TID OCH RUM
Studier av förvirrat tal har visat hur detta rör sig mellan skilda
typer av sk kognitiva situationer. Det verkar som om dessa kognitiva
situationer motsvaras av olika minnesformer. Tre skilda typer av
situationer kan beskrivas.
1. Samtalssituationen. En situation som pågår och vilken både talare
och mottagare alltså känner till. 2. Den beskrivna situationen. Den
situation talaren berättar om. Den beskrivna situationen hålls åtskild
från samtalssituationen med hjälp av deiktiska markörer. Kunskapen är
knuten till tid, rum och person. 3. Resurssituationen. En
tankestruktur som används som modell för att bättre kunna beskriva något.
Resurssituationen består av generell semantisk kunskap som är oberoende av
tid och rum.
Genom att identifiera de olika kognitiva situationerna i stört tal kan
man få en uppfattning om underliggande tankeprocesser som
kunskapsanvändning, inlärning och tids och- rumsförankring. En störning i
sättet att förflytta sig mentalt föreslås vara kärnan i så kallad
semantisk-pragmatisk språk-störning.
11) Elisabeth Ahlsén Institutionen för lingvistik, Göteborgs
universitet
KROPPSKOMMUNIKATION I SAMTAL MED AFATIKER
Den fråga som behandlas är "Vilken roll spelar kroppskommunikation i
samtal med afatiker, särskilt i långa reparationssekvenser.
Reparationssekvenser har studerats utifrån videobandade samtal mellan
personer med och utan afasi. Raparationssekvenserna analyserades bidrag
för bidrag med avseende på tal, andra ljud, miner, gester och andra
rörelser av kommunikativ betydelse. Exempel på subsekvenser är:
målinriktade frågor från samtalspartners följda av försök att svara som
inte lyckas helt, modifierade frågor och svar eller svarsförsök,
evaluerande-emotionella metasekvenser, "hint-and-guess"-sekvenser, försök
att specificera bidrag och hanterande av missförstånd. Kroppskommunikation
i bidragen och dess relation till tal analyserades.
Resultaten visar att kroppskommunikation lägger till information som
inte uttrycks alls eller inte specificeras tillräckligt i tal, i fråga om
faktainnehåll, strukturerande av interaktionen och uttryck för känslor i
de allra flesta bidragen från personerna med afasi. Även de andra
deltagarna använder kroppskommunikation på liknande sätt men i mycket mer
begränsad omfattning. Några av de huvudsakliga användningarna av
kroppskommunikation är: 1. Strukturerande och hanterande av
sekvenser 2. Pekande som referens och illustration 3.
Multifunktionell användning av huvudrörelser 4. Kluster av
kroppsrörelser under ordsökande-faser.
12) Bodil Hedeboe Dansk Institut for Gymnasiepædagogik
(DIG), Syddansk Universitet
Skrivepædagogikkens grammatik
I mit PhD-projekt – som afsluttes i juli 2002 – analyserer jeg 3
klasserumssamtaler, to australske og én dansk. Aktiviteterne i klasserne
drejer sig for alles vedkommende om ’stilladsbygning’ af skrivestrategier
i forbindelse med skriftlige opgaver. Niveauerne er 10. klasse, gymnasiet
og ESL på seniorniveau.
Mit teoretiske og metodiske grundlag for undersøgelsen er
systemfunktionel lingvistik (SFL) og den australske genrepædagogik, der er
udviklet heraf. Jeg analyserer alle samtaler ’multifunktionelt,’ dvs. med
udgangspunkt i de systemer, der i SLF er udviklet på grundlag af Hallidays
tre metafunktioner, den tekstuelle, den eksperientielle og den
interpersonelle metafunktion. Dvs. jeg analyserer de tre klassesamtaler
for Thema- og Informationsstruktur, for Transitivitet og for
Konversationsstruktur og Evaluering. Desuden analyserer jeg 10 skriftlige
opgaver, som ligger i forlængelse af forløbene.
I min undersøgelse har jeg især stillet skarpt på den australske
pædagogik og har i en del af klasserumssamtalerne (som kaldes ’joint
construction’) ved hjælp af mine analyser kunnet iagttage et specifikt
pædagogisk ’design’ udfolde sig i samtalen. Den danske klasserumssamtale
udmærker sig ved ikke at have et pædagogisk design overhovedet.
Jeg vil gerne på konferencen med to korte klip fra de to samtaler
demonstrere min metode og dens velegnethed til analyse af denne form for
interaktion. Det ene brudstykke vil som sagt være engelsk, det andet
dansk.
13) Amelie Oestreicher IPLab, NADA, Kungliga Tekniska Högskolan,
Stockholm
ANSIKTE MOT ANSIKTE, TELEFON ELLER E-POST? – OM VÄXLING MELLAN OLIKA
DIALOGFORMER I REDAKTIONELLT TIDNINGSARBETE
I dagens samhälle är den traditionella tudelningen mellan talat och
skrivet språk på väg att suddas ut. Telefoner gör det möjligt för
människor att föra samtal med (en eller flera) personer som de inte känner
och som inte befinner sig på samma plats som de själva. Persondatorer och
datanätverk (t.ex. internet) har öppnat upp för skriven dialog.
Trots att det numera ingår i vardagen för många människor att
kommunicera i olika former vet vi ytterst lite om hur individer utnyttjar
de alternativ som dessa möjligheter ger. En hel del kunskap finns om
enskilda kommunikationsformer och deras struktur (e-post, chatt, hemsidor)
och om hur den nya tekniken inverkar på människors olika inbördes roller
t.ex. vid arbetet med ett enskilt dokument. Men hur individer i ett givet
sammanhang växlar mellan olika former av kommunikation – i det ena fallet
samråder via e-post, i det andra via telefon och i det tredje söker upp
någon för diskussion ansikte mot ansikte är fortfarande i princip
outforskat.
I mitt föredrag diskuterar jag några aspekter av hur sådan växling kan
se ut i en specifik social och kulturell kontext, nämligen den som råder i
skrivmiljön på en medelstor svensk dagstidning vid produktionen av nyheter
till morgondagens tidning. Undersökningen utförs inom ramen för projektet
”Beslutsprocesser och teknik vid koordinering av redaktionellt arbete” som
sedan årsskiftet drivs med medel från Vinova, f.d. Rådet för
arbetslivsforskning, vid IPLab, Nada, Tekniska högskolan i
Stockholm.
Det rör sig om mycket känsliga processer i redaktionens arbete. Av
sådana skäl bygger studiet på deltagande observation och anteckningar som
utförs med ett slags stenografiteknik. I föredraget diskuteras några av de
metodproblem som detta innebär.
14) Jan Lindström Institutionen för nordiska språk och nordisk
litteratur, Helsingfors universitet
ORGANISERING AV TALET I TURER OCH TURKONSTRUKTIONSENHETER – EN
FALLSTUDIE
Grammatikerna har beskyllts för att de behandlar språket som en
monologisk produkt utan någon hänsyn till den dynamiska tillkomstprocess
som konstruktioner är underordnade i vanliga, spontana samtal, som ju ändå
är en central form av språkanvändning. Inom samtalsanalysen har man å sin
sida tenderat att vara mera intresserad av mikroanalyser och mindre
benägen att relatera iakttagelserna till generella mallar och
beskrivningar av den språkliga strukturen. Schegloff (1996:53) påpekar att
nödvändigheten av lingvisternas bidrag till förståelsen av samtal varit
självklar från samtalsforskningens första början men att deras bidrag har
varit en besvikelse. Detta har kanske inte enbart varit lingvisternas fel
utan samtalsforskningen har inte heller alltför tydligt lyft fram
sambanden mellan språkets struktur och interaktionella
företeelser.
Under de senaste åren verkar det som om samtalsforskningen och
lingvistiken börjat hitta varandra. Ett viktigt bidrag till detta finns i
Schegloff 1996 där organiseringen av talet i turer och
turkonstruktionsenheter (TKE:n) analyseras till en förvånande detaljerad
och systematisk grad. Inom Norden har Schegloffs analyssätt utvecklats
vidare och tillämpats på danska data av Steensig (1999) som i detta ser
grunden för interaktionell lingvistik. Auer (1992, 1996) har på ett något
liknande sätt studerat grammatiska strukturer i talad tyska som
underordnade interaktionella villkor.
I min presentation ska jag ta upp de centrala punkterna i Schegloffs
analysmodell och formalisera den något och i en positionsgrammatisk
riktning. Modellens grammatiska implikationer är många och jag diskuterar
några av dem som gäller speciellt svenskan. Härvid blir relevanta fenomen
som syntaktisk integration/emancipation vid förfältet (initial exponering)
och fundamentet (satsbas) på den grammatiska sidan såväl som
yttrandeplanering och turtagning på den interaktionella. Diskussionen av
dessa företeelser kommer att basera sig på en fallstudie som utgörs av ett
utdrag från ett telefonsamtal.
Litteratur
Auer, Peter. 1992. The neverending sentence: Rightward expansion in
spoken language. I: Kontra Miklós & Váradi, Tamás (red.), Studies in
spoken languages. Linguistic Institute, Hungarian Academy of Sciences.
Budapest. Auer, Peter. 1996a. The pre-front field in spoken German and
its relevance as a grammaticalization position. Pragmatics Vol.
6. Schegloff, Emanuel A. 1996. Turn organization: one intersection of
grammar and interaction. I: Ochs, Elinor m.fl. (red.), Interaction and
grammar. (Studies in interactional sociolinguistics 13.) Cambridge
University Press. Steensig, Jakob. 1999. Bidrag till en interaktionel
lingvistik. Konversationsanalyse, turtagning og grundlæggelsen af en
interaktionel lingvistik. Ph.d.-avhandling, Institut for Lingvistik, Århus
universitet.
15) Ingela Tykesson Södertörns högskola
BUTIKSBITRÄDENS SAMSPEL MED MISSNÖJDA KUNDER
För den som arbetar med kundkontakter blir förmågan att handskas med
kunders negativa känslor en del av jobbet. Samspelet med missnöjda kunder
utmanar servicearbetarens tålamod samtidigt som den egna irritationen inte
får komma till uttryck. Att kunna "vända kunden" ses som en seger (Abiala
2000.
I mitt avhandlingsarbete om kundsamtal i butiker kommer jag att ägna en
del av analysen åt samtal där kunden ger uttryck för missnöje och framför
problem som ställer biträdet inför krav på problemlösning. Problemen kan
yttra sig som störningar i kommunikationsprocessen i större eller mindre
grad. De kan ha såväl organisations- som personrelaterade orsaker.
För butiksbiträdets del är handlingsutrymmet begränsat av den
organisatoriska ramen och kundens förväntningar. Kundsamtalet kan ses som
en förhandling där kundens behov och önskningar ska jämkas ihop med
biträdets servicemöjligheter (Lamoureux 1985), samtidigt som biträdet av
kunden förväntas ta på sig ansvar för situationen. I rollen som
servicegivare förväntas hon också följa vissa artighetsnormer. Det
inbegriper avvärjande av ansiktshot mot den andra parten (Brown &
Levinson 1987). Jag antar här att det senare är en samtalsförpliktelse som
inte nödvändigtvis delas av kunden.
Det jag vill ta upp till diskussion är två olika kundsamtal där jag
undersökt butiksbiträdens kommunikativa strategier för att hantera
problem.
Referenser
Abiala, Kristina, 2000: Säljande samspel. En sociologisk studie av
privat servicearbete. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Brown,
Penelope & Levinson, Stephen C., 1987 (1978): Politeness. Some
universals in language use. Cambridge University Press. Lamoureux,
Edward Lee, 1986: An Analysis of Conversation in Service Encounters
(Doctoral dissertation, University of Oregon). Dissertation Abstracts
International, 46, 1780A.
16) Gunlög Sundberg Institutionen för nordiska språk, Stockholms
universitet
SAMARBETE OCH SJÄLVBILD I INTERKULTURELLA
ERFARENHETSINTERVJUER
Många institutionella samtal sker idag mellan institutionella
representanter och andraspråkstalare. Mitt material består av samtal
mellan en rekryterare från ett bemanningsföretag och arbetssökande som har
svenska som andraspråk. Syftet med samtalen är att rekryteraren ska få en
allmän bild av den arbetssökande, hennes utbildning, yrkeserfarenhet och
personlighet, som grund för en placering i företagets databas av personal
som kan hyras ut.
Jag studerar de delar av samtalen som explicit tar upp bilden av den
arbetssökande som person. Dessa samtalssekvenser verkar ibland vara
känsliga och kan kännas ansiktshotande. En extra påfrestning för
samtalsdeltagarna är det att då samtidigt hantera de lingvistiska och
kulturella olikheterna.
En grundläggande princip i samtalen är samarbete. Mitt syfte är att
visa och diskutera språkliga samarbetsstrategier som rekryteraren och den
arbetssökande använder i ett samtal med ett komplext mönster av
asymmetrier, såväl institutionella som lingvistiska och
kulturella.
17) Per Linell Tema Kommunikation, Linköpings universitet
VERKSAMHETSANALYS AV SAMTAL: FRÅN SAMTAL TILL SAMHÄLLE, OCH FRÅN
VERKSAMHET TILL INSTITUTION
Att analysera samtal som sociala och kommunikativa verksamheter är ett
sätt att etablera en meso-nivå mellan mikro och makro (jfr tex. Allwood,
1995, 2000). I föredraget kommer några få inslag i en sådan analys att tas
upp. Särskilt vill jag vid detta tillfälle betona de aspekter som sällan
får någon behandling i CA-analys: intertextualitet, verksamheternas
relationer till omgivande institutioner, verksamheters kommunikativa
ekologi och historia. Empiriska exempel hämtas från ett s k
utvecklingsprojekt för arbetslösa ungdomar (Persson Thunqvist, 2001),
vilket innehåller en mängd olika mångtydiga, motsägelsefulla och
hybridartade samtalstyper, tex. simulerade anställningsintervjuer.
18) Johan Hofvendahl Institutionen för Språk & Kultur,
Linköpings universitet
”HÄR SITTER VI Å PRATAR OM VÅRA ELEVER Å JA ÄR JU ELEV
OCKSÅ”
Enligt flertalet sociologiska/socialpsykologiska teorier refererar
begrepp som "roll" och "identitet" till en given, specifik, etablerad
koordinat i ett givet, specifikt, etablerat koordinatsystem (en position
inom en rollstruktur etc.); att ha en identitet blir härmed att både
identifiera sig själv och agera (handla) i enlighet med en (därmed lika
definitiv) uppsättning förväntningar. Andra teorier utgår från
definitionen att identifikation baserar sig på mellanmänsklig förhandling;
identifikation är det "problem" (den process) varigenom man etablerar vad
som ska gälla i detta "här-och-nu" för detta (och oftast endast för detta)
ändamål. På detta sätt ska identitet förstås som ett emergent,
kontextberoende fenomen med endast temporär giltighet. I mitt föredrag tar
jag utgångspunkt från sistnämnda perspektiv och presenterar en bit samtal
från en fokusgrupp bestående av sex lärare som samtalar om (eller bättre,
samkonstruerar) "den självständiga eleven".
19) Charlotte Johansson Stockholms universitet och Södertörns
högskola
FÅR JAG SÄGA EN SAK TILL DEJ? SPRÅKLIG INTERAKTION BLAND
MINORITETSUNGDOMAR I EN MULTIETNISK FÖRORT
I detta föredrag diskuteras preliminära analyser av delar av ett
material genererat i en etnografisk studie som belyser
språkanvändningsmönster och identitetsuppfattning bland
minoritetsungdomar. Data, som omfattar bland annat audio-inspelade
vardagssamtal mellan minoritetsungdomar och deras lärare och
minoritetsungdomar sinsemellan, belyser hur ungdomarna förhandlar, skapar,
gör anspråk på och erbjuder varandra utrymme i den vardagliga
interaktionen i skolan (se Johansson, kommande). I föredraget diskuteras
bland annat hur ungdomarna väljer att positionera sig gentemot varandra
och omgivningens förväntningar.
Referens Johansson, C. (kommande) Performing the Self: notions of
space, place and time in multilingual adolescents’ language practices. I:
Papers from the eight Nordic Conference on Bilingualism.
Stockholm.
20) Daniel Persson Thunqvist Tema Kommunikation, Linköping
Universitet
INTERAKTIONELL HYBRIDITET I SOCIALA VERKSAMHETER: FALLET SIMULERADE
ANSTÄLLNINGSINTERVJUER
I detta föredrag vill jag presentera samtalsdata från ett
arbetsmarknadsprojekt för arbetslösa ungdomar. Ett exempel hämtas från
simulerade anställningsintervjuer, där ungdomar förväntas att lära sig hur
man ska agera framgångsrikt i riktiga anställningsintervjuer. Men
aktörerna tenderar att orientera sig mot flera andra mål samtidigt. Genom
detta exempel vill jag visa hur komplexa och hybrida drag kan förstås på
flera olika plan i aktiviteterna samt diskutera detta i relation till
diskursanalytiska koncept som aktivitetstyper och ramar: vad är simulerade
anställningsintervjuer för typ av aktiviteter? Är det en aktivitetstyp,
eller snarare flera aktiviteter?
21) Jens Allwood Institutionen för lingvistik
NORDTALK – KORPUSBASERAD FORSKNING OM TALSPRÅK - NYTT
NorFA-NÄTVERK
Se hemsida för det nya NorFA-nätverket för talspråkskorpora. NorFA-nätverket
Nordic Research Program in Language Technology Network: Area 3:
Interaction in natural language between human and computer.
Corpus based research on spoken language: Cooperation between general
linguistics, computational linguistics, language technology and speech
technology in the Nordic countries.
One of the challenges in achieving good interaction in natural language
between humans and computers is to get the computer to recognize,
understand, process and generate authentic spoken natural language in
interaction with a human being. The network in this application is
proposed in order to deepen our understanding of how this should best be
done. We believe that progress requires: (i) Cooperation between
approaches from general linguistics, computational linguistics, language
technology, speech technology and phonetics, and (ii) The collection,
annotation and analysis of spoken language corpora for the Nordic
languages. Cooperation is needed because the area is very clearly
interdisciplinary. Phonetics and speech technology is needed for theory
and data on how to analyze and synthesize speech, language technology and
linguistics is needed to create models of understanding, processing and
generation which can cope with naturalistic spoken language. In order to
gain ecological validity for the work, we believe it is essential at this
stage to work with corpora of spoken language. To increase the realism and
appreciation of the complexity of the task, it is important that
significant parts of these corpora are collected in different naturalistic
circumstances.
Internationally, work on spoken language corpora is most advanced for
English. Most research has so far been done for British English but
several large state initiatives are under way for American English as
well. Although such corpora to some extent already exist for the Nordic
languages, much more work is needed. This work is needed, since spoken
interactive language in many significant ways is different from written
language.
The aim is to build a Nordic network of researchers in general and
computational linguistics, phonetics, language and speech technology. A
special feature of this network is that large corpora of spoken
interactive language are used as a basis for research which applies
language and speech technology. Such corpora already exist for Swedish
(1.2 million words), Danish (1.4 million words) and a Norwegian Pilot
project is ongoing. Analysis methods already developed by the Swedish and
Danish researchers provide one point of departure for the network. The aim
is to achieve more integration of linguistics, language and speech
technology in working on spoken language. This involves for example
exchange and comparison of transcription and coding conventions for
interchange of data. The overall strategic importance of the network is
that researchers from traditionally separate fields are brought together
in a goal-oriented cooperation. Goals can include the investigation and
comparison of the doctoral level education in these areas in the Nordic
countries as well as efforts of establishing larger projects including
researchers from different fields (like the German Verbmobil project,
which brought together different fields of expertise working towards a
common goal, as a locomotive for language and speech technology research)
The results of this type of research are directly applicable in systems
for human-computer interaction, where we could, for example, study the
short utterances, e.g. questions, short answers and feedback phrases which
play an important role in this kind of interaction. The three Scandinavian
languages are similar enough to provide a common "critical mass".
Comparative research, also involving Finnish (and possibly also other
languages, e.g. Russian and Baltic languages) could focus also on typical
differences that have consequences for different applications. The network
can coordinate comparative research and provide a basis for Ph.D.
education by a) bringing together researchers from four Nordic countries
representing three languages which are typologically close and one that is
radically different and b) bringing together researchers in general
linguistics, computational linguistics/language technology and speech
technology. Network activities will also be open to other researchers in
this area from the Nordic countries and Baltic-Northwest Russian area. The
Nordic countries have, if they cooperate, a good chance of being
innovative in language and speech technology in the coming
century.
|